produkty prislusenstvi firma kontakt nákup shortkits galerie  
cesky česky
english english
deutsch deutsch
Mig - 15 0102




Sovětský stíhací letoun MiG-15 patří mezi první hromadně vyráběná proudová letadla. Jeho první prototyp, označený S-01, začali stavět na jaře roku 1947. Pro pohon nového stíhacího stroje posloužil motor Rolls-Royce Nene I. Je známo, že podobně jako ostatní vítězné mocnosti, i Sověti využili výsledky práce německých aerodynamiků v oblasti šípových křídel, dále rozpracované v Ústředním aero a hydrodynamickém ústavu (CAGI). Tvary nové generace sovětských proudových letadel byly těmito poznatky podstatně ovlivněny. Letoun, po úpravách označený I-310, vzlétl poprvé 30. prosince 1947. V té době se již stavěl druhý prototyp (S-02) s motorem Nene II o tahu 22,3 kN. Třetí prototyp (S-03) byl už předsériový letoun. Lišil se tvarem ocasních ploch, instalací brzdicích štítů i dalšími úpravami. Sériové letouny byly poháněny motorem RD-45F, což byla v SSSR vyráběná kopie Nene II. Významnou modernizací byl letoun MiG-15bis, osazený motorem Klimov VK-1 s tahem 26,5 kN. Tyto letouny byly zařazovány do služby od roku 1951. Zabudovanou výzbroj tvořil jeden kanón N-37 ráže 37 mm a dva kanóny ráže 23 mm. Mimo to mohly letouny nosit protizemní zbraně (pumy, neřízené rakety atd.) na dvou křídelních závěsnících; sovětské letouny mohly mít ještě dva další závěsníky pro neřízené rakety. Významnou verzí byl MiG-15UTI, což byl dvojmístný stroj, určený pro přeškolovací a cvičné lety, vyráběný od roku 1950. Hlavním úkolem MiGů 15 byl boj s výškovými bombardéry protivníka – měly poměrně menší plošné zatížení křídla a velký tah motoru - proto vynikaly stoupavostí a schopností manévru ve výšce; jediný zásah granátem z mohutného 37mm kanónu N-37 dokázal utrhnout křídlo čtyřmotorovému bombardéru nebo zcela zničit stíhací letoun. Letouny MiG-15 se vyráběly nejen v SSSR, ale i v Československu (kde vznikla poprvé standardizovaná výrobní dokumentace), Číně a Polsku. Celkový počet vyrobených letounů není znám – odhady se pohybují mezi 7000 až 7500 kusů.

Sada obtisků umožňuje stavbu letounu MiG-15bis sovětského letectva z počátku padesátých let (na polepu krabice) nebo jednoho ze tří letounů MiG-15bis akrobatické trojky československého letectva z konce let padesátých (3213, 3233, 3234). Schéma zbarvení těchto letounů je uvedeno na výkresu. Československé výsostné znaky jsou orientovány modrou výsečí dopředu a červenou k trupu.

Model není určen pro úplné začátečníky. Je však ideálním modelem pro modeláře začínající s modely poháněnými elektrodmychadly. Díky poměru hmotnosti a tahu dmychadla není pro start potřebný katapult – model se startuje hozením z ruky. Pohonná jednotka osazená střídavým (AC) motorem umožňuje dokonce starty z krátce střiženého trávníku! Značnou výhodou je absence krouticího momentu od vrtule – z tohoto pohledu je řízení snazší než u “normálních” vrtulových modelů. Řízení křidélky a výškovkou tak bez problémů zvládne každý modelář s dostatečnou praxí v řízení modelů směrovkou a výškovkou, např. slow – flyerů.

Model letounu MiG-15, který jste si koupili, má několik charakteristických znaků:
  • Model má vysoký stupeň předpracovanosti. Po jeho sestavení Vám zbývá nanést obtisky a nainstalovat RC vybavení a pohonnou jednotku.
  • Model je vyroben z polystyrénu s pevnější vnější vrstvou, která snižuje náchylnost na povrchová poškození. Exponovaná místa jsou navíc chráněna plastovými kryty. Díky poměru letové hmotnosti a pevnosti použitého materiálu je model velmi kompaktní, riziko jeho poškození při běžném provozu je velmi nízké.
  • Při konstrukci modelu byla věnována maximální pozornost aerodynamickému řešení, které zajišťuje vysokou aerodynamickou jemnost, z ní vyplývající překvapivý rozsah rychlostí a příjemné letové vlastnosti, běžné pro velké modely.
  • K ovládání modelu Vám vystačí RC vybavení běžné pro ovládání slow-flyerů – i s ním lze zalétat většinu akrobatických obratů (mimo ty, pro které je nezbytné ovládání směrovky).
  • Jedním z rozhodujících faktorů ovlivňujícím letové vlastnosti a výkony modelu je letová hmotnost. Vzhledem k velkému množství možných kombinací RC vybavení, motorů a zdrojů není možné přesně udat konečnou hmotnost. Hmotnost modelu bez zdrojů by měla být do 320g. Model s dvoučlánkem LiPol 1500mAh bude mít letovou hmotnost asi 380g, s šestičlánkem NiCd 500 mAh asi 420g. Udávaná maximální hmotnost by však neměla být v žádném případě překročena - letové vlastnosti těžších modelů se budou výrazně měnit k horšímu.

Sestavení modelu
Je poměrně jednoduché a zvládne ho bez problémů průměrný modelář, přesto však, prosíme, následující řádky přečtěte pečlivě. Neustále mějte na paměti, že škodlivý vliv vyšší hmotnosti na letové výkony je u modelů poháněných dmychadlem podstatně výraznější než u modelů poháněných vrtulí – šetřte každý gram!!!

Obtisky
Model je nastříkán hliníkovou barvou, tvořící základní zbarvení většiny letounů MiG-15. Taktické označení a výsostné znaky jsou řešeny jako vodní obtisky. Jejich výhodou je především zanedbatelná hmotnost a minimální riziko poškození modelu při jejich nanášení. Práce s nimi však vyžaduje pozornost a pečlivost, a proto Vám doporučujeme dodržovat následující pokyny:
  • Přilnavost obtisku k povrchu modelu je možné výrazně zvýšit použitím lepidla na tapety, které na povrch naneste před položením obtisku. Lepidlo v přiloženém sáčku rozpusťte za stálého míchání v asi 20 ml studené vody a nechejte půl hodiny ustát. V případě potřeby dořeďte vodou na konzistenci odpovídající medu.
  • Pokud je obtisk větší a nanáší se na zakřivenou plochu, po obvodě jej radiálně v několika místech nastřihněte – např. černé plochy před kabinou u čs. verzí.
  • Velké obtisky – např. pruhy na křídlech, blesky na kýlu - je možné nastříhat na menší a nanášet je postupně. Pruhy na křídle je možné rozdělit v místě aerodynamických plůtků. Ať již pruhy na křídlo nanášíte vcelku nebo po částech, naneste je před vlepením plůtků. Červené pruhy na plůtky si nařežte z barevných obdélníků na obtiskovém archu přímo podle plůtků nebo je natřete vhodnou barvou neleptající polystyrénem. Tuto barevnou úpravu proveďte před vlepením plůtků do křídla.
  • Vystřihnutý obtisk namočte krátce (asi na 5 vteřin) do vlažné vody a nechejte jej provlhčit na rovné nesavé podložce (sklo, plastik atd.).
  • Dostatečně provlhčeným obtiskem lze po podkladovém papíru volně posouvat. Obtisk mírně vysuňte přes okraj podkladového papíru, přečnívající část prsty přichyťte v místě, kde má být obtisk umístěn, a podkladový papír vytáhněte. Pokud se obtisk neposouvá dostatečně lehce, navlhčete jej po obvodě - voda vám pomůže v případě potřeby uvolnit i již položený obtisk.
  • Obtisk opatrně přihlazujte a případné vzduchové bubliny lehce vytlačujte hadříkem směrem od středu ven. Nevytlačte všechno lepidlo! Obtisk bude povrch věrně kopírovat až po vyschnutí lepidla, tzn. po několika hodinách – nesnažte se, aby obtisk věrně kopíroval povrch ještě ve vlhkém stavu.
  • Model je možné přestříkat tenkou vrstvou průhledného lesklého nebo polomatného (sejmout kabinu!) akrylátového či syntetického laku podle Vašich představ o povrchu skutečného letadla. Vždy je však nutné vyzkoušet, zda lak není agresivní vůči polystyrénu, a s ohledem na hmotnost stříkat jen velmi tenkou vrstvu.


A) Sestavení pohonné jednotky
Model je poháněn dmychadlem Alfa Model EDF 60/15 Mk.2. Toto dmychadlo je konstruováno pro pohon stejnosměrným motorem Speed 300/6V nebo výkonově podobnými AC motory (např. AC MPJ 25-25/26 Mk.2/Mk.3 nebo Hacker B2022S ). Zdroje a regulátory jsou uvedeny v přehledu doporučených pohonných jednotek. Model létá dobře i s motorem Speed 300/6V, je však potřeba počítat s omezenou životností tohoto motoru provozovaného při proudech okolo 9 A. Při volbě střídavého motoru problémy s životností při běžném provozu prakticky odpadají a vyšší tah pohonné jednotky výrazně zvýší letové výkony modelu.

Motor je v plášti ustředěn svým vnějším obvodem. Uvnitř pláště motoru jsou střídavě úzká a široká žebra. Úzká žebra odpovídají průměru motoru Speed 300, široká motoru MPJ. Při použití motoru MPJ 25-25/26 je potřeba nožem, dlátem nebo brusným papírem snížit výšku úzkých žeber bez poškození širokých. V případě použití motoru s menším průměrem (Hacker B20 22S ) je naopak potřeba otvor v plášti vhodně vyvložkovat - např.nosníky nalepenými na stěny pláště.

Duralový unašeč je na hřídel motoru buď nalisován (Speed 300 s drážkovaným zakončením hřídele) nebo nalepen. Správná poloha unašeče vůči hřídeli motoru je jedním z rozhodujících faktorů pro správnou funkci dmychadla. Pokud bude unašeč "házet", bude při chodu vibrovat i rotor, což povede k výraznému snížení výkonu dmychadla a také brzkému zničení předního ložiska motoru. Při lisování proto dbejte na souosost motoru i unašeče a pamatujte, že veškeré síly musí procházet pouze přes hřídel motoru a unašeč - nikoliv přes samotný motor (síla působí na hřídel motoru, ne na jeho tělo - vhodné je hřídel i unašeč před lisováním naolejovat). Při lepení dobře odmastěte unašeč i hřídel motoru - opatrné zdrsnění hřídele (např. jemným smirkovým plátnem) není na závadu. Je-li průměr hřídele Vašeho motoru větší než otvor v unašeči, je nutné díru převrtat. "Po desetinách" to jde při troše trpělivosti a pozorné práci i ručně, bez soustruhu. Po převrtání lze unašeč přilepit i na drážkovanou hřídel motoru Speed 300/6V. Pro případnou demontáž je toto řešení vhodnější než nalisování.

Vůle mezi pláštěm motoru a rotorem by měla být asi 0,5 - 1 mm. Pokud jsou pro uchycení motoru v plášti použity šrouby, je nutné zkontrolovat, zda rotor nezachytává o jejich hlavy. I při použití šroubů se zapuštěnou hlavou nesmí být vzdálenost mezi čely unašeče a motoru menší než 3,5 mm. Pro ustavení správné vzdálenosti je vhodné použít kousek balsy či polystyrénové folie vhodné tloušťky (asi 1,8 mm - závisí na velikosti ložiskové skříně motoru, nutno vyzkoušet), nasunutý po vyvrtání "těsného" otvoru na hřídel motoru. Tato podložka zajistí správnou polohu unašeče při lepení a rovněž zabrání případnému vniknutí lepidla do předního ložiska motoru. Malé množství lepidla z přiloženého balení naneste jak do otvoru v unašeči, tak i na konec hřídele. Hřídel vsuňte do unašeče, pootočením rozetřete lepidlo po celém povrchu a celek nechejte min. 30 minut zaschnout ve svislé poloze. Po zaschnutí lepidla podložku mezi unašečem a motorem odstraňte (vyloupněte). Při nízkých otáčkách motoru lze buď opticky nebo mechanicky zkontrolovat, zda unašeč neháže. Při optické kontrole pozorujte, do jaké míry kmitá odraz světla na rotujícím unašeči. Při kontrole mechanické přiložte lehce k rotujícímu unašeči bříško či nehet prstu - netlačte! Případné vibrace jsou cítit. Pokud je chvění velké, je lépe unašeč sejmout (nahřát unašeč páječkou a stáhnout) a po důkladném očištění hřídele i unašeče lepení opakovat. Malé chvění lze buď tolerovat nebo je odstranit opatrným přebroušením rotujícího unašeče brusným hranolem - motor musí být dobře upevněn. Zde je nutné sebekriticky zvážit vlastní schopnosti. Nešetrný zásah může stav výrazně zhoršit.

Šrouby dotahujte mírně - slouží pouze k upevnění motoru proti pootáčení a posuvu směrem dozadu. Proti případnému uvolnění vlivem chvění pojistěte šrouby kapkou lepidla (PU, Epoxy). Motory, které nelze fixovat pomocí šroubů, zajistěte proti pohybu bodovým přilepením k žebrům uvnitř pláště (PU, Epoxy). Vodiče a případně odrušovací kondenzátory připájejte tak, aby šel motor do pláště zasunout.

Rotor je vyroben s minimální vůlí mezi jeho lopatkami a pláštěm dmychadla. Po nasazení rotoru na unašeč a zašroubování upevňovacího šroubu (otvor v unašeči musí být čistý - bez lepidla!) zkontrolujte, zda se rotor protáčí volně. Pokud tomu tak není - může to být způsobeno jak nesouosým uložením motoru, tak i výrobními tolerancemi při sestavování dmychadla - zjistěte průhledem přes dmychadlo, ve kterém místě lopatky rotoru zachytávají o plášť. Toto místo si označte, a po rozebrání dmychadla opatrně odbruste žebro(a) na protilehlé straně v plášti motoru tak, aby se motor posunul do polohy, při které už lopatky o stěny nezachytávají. Druhou možností je odbroušení lopatek - dovnitř pláště dmychadla vložte kousek brusného papíru drsnosti asi 400 a pomalým pootáčením rotoru obruste obvod lopatek. Tento způsob je sice rychlejší než předcházející, ale zmenšení průměru rotoru má negativní vliv na účinnost pohonné jednotky.

Kužel rotoru je na rotor nacvaknut - jeho další pojištění není nutné. Podmínkou je, aby byl nacvaknut dobře. Zadní kužel je vhodné pojistit proti vypadnutí bodovým přilepením (PU, Epoxy) k plášti motoru. Aerodynamický kryt vodičů je v zákrytu za statorovou lopatkou ležící uprostřed mezi dvěma otvory upevňovací příruby.

Při zkoušení chodu dmychadlo držte tak, abyste nedeformovali jeho plášť - mohlo by dojít ke kontaktu lopatek rotoru s pláštěm a případnému poškození dmychadla. Způsobem "zkouška - omyl" najděte polohu rotoru vůči unašeči a poté kužele vůči rotoru, kdy dmychadlo běží s nejmenšími vibracemi. Je nutné označit si vstupní polohu jak rotoru vůči unašeči, tak i kužele vůči rotoru, jinak se brzy "ztratíte". Při této činnosti je potřeba značná dávka trpělivosti, ale přínos správného vyvážení jednotky pro její výkonnost a životnost je velmi podstatný. Jako každá rotující soustava má i toto dmychadlo své tzv. kritické otáčky, projevující se zvýšeným chvěním- tyto oblasti přecházejte co nejrychleji jak při zvyšování, tak při snižování otáček.

B) RC vybavení
Orientační schéma zapojení a možné uspořádání v modelu je na obr. B. RC vybavení doporučujeme zkušebně sestavit mimo model a prověřit jeho funkci. Při pájení regulátoru zkontrolujte správný smysl otáčení dmychadla a všechny spoje zaizolujte. Věnujte pozornost doporučením výrobců jednotlivých komponentů uvedených v návodech k použití. U přijímačů prověřte kompatibilnost daného přijímače s použitým krystalem - zkouška dosahu na zemi (byť se může zdát v dnešní době zbytečnou) Vás nebude stát až tak moc, ale může hodně ušetřit...


C) Trup
Přední 1 a zadní 2 část trupu jsou spojeny pomocí šroubů našroubovaných v přepážce zadní části. Jejich hlavy po zasunutí do otvorů v přepážce přední části trupu a potočením dříků do drážek drží obě části pohromadě. Spodní šroub musí být vzhledem k jeho nepřístupnosti nastaven přesně. Horní šrouby mohou být volnější, po sestavení trupu je lze prostorem kabiny s pomocí dlouhého šroubováku dotáhnout a před rozebráním opět povolit. Dotahujte s citem! V případě poškození závitu v překližkové přepážce jej napusťte vteřinovým lepidlem a po důkladném (!) vytvrzení lepidla protočte ocelovým šroubem. V krajním případě lze na přepážku přilepit zezadu plastové matice M4. Vzájemnou polohu obou částí trupu kontrolujte podle podélných spojů na vrchu i spodku trupu. V případě potřeby opatrně propilujte drážky v přepážce přední části trupu tak, aby se spoje kryly. Vzduchový kanál dmychadla je zalepen pouze v přídi trupu - k přepážce přilepen není! Jeho správná poloha v modelu je dána vestavěným dmychadlem, které je do něj vsunuto.
Příčky 3 a 4 sbruste tak, aby šly volně vložit do trupu 1 (nesmí trup roztahovat) a přilepte je k bočnicím trupu i vzduchovému kanálu (PU, Epoxy) tak, aby byly kolmé na svislou osu trupu. Dotyková místa na polystyrénu lehce přebruste jemným brusným papírem - z hladkého povrchu by se lepidlo mohlo odloupnout.


D) Přilepení křídel
Obě poloviny křídla 5, 6 jsou k trupu 1 přilepeny na tupo. Pro kontrolu správné polohy křídla vůči trupu je nutné mít pro tuto operaci obě části trupu 1 a 2 spojeny. Pro lepení je možné použít kontaktní lepidlo UHU Por nebo PU, popř. Epoxy. Při použití PU nebo Epoxy je vhodné zvýšit pevnost spoje propícháním dosedací plochy trupu špendlíkem. Ohybový moment přenáší ocelová spojka 7 vlepená Epoxy do polovin křídel. Křídla lze lepit dvěma postupy. Při prvním se obě křídla lepí v jednom pracovním kroku - v tomto případě je nutné použít pro lepení spojky křídla Epoxy s dostatečně dlouhou dobou vytvrzování. Při druhém postupu se prvně přilepí jedna polovina křídla, a teprve po vytvrzení lepidla druhá polovina - ta však musí být při lepení první poloviny upevněna ve správné poloze na trupu. Následující popis předpokládá lepení obou polovin v jednom pracovním kroku a použití kontaktního lepidla UHU Por.
Správnému umístění křídla na trupu napomáhají dosedací plochy, vylisované s přesahy. Před zahájením lepení zkontrolujte, zda mají obě poloviny křídla po vložení doprostřed vylisovaných dosedacích ploch (přičemž by měl být po obvodě kořenového profilu křídla stejný přesah) - shodný úhel nastavení. Tato kontrola je nutná vzhledem k výrobním tolerancím a vlivu případných rozdílných úhlů nastavení na letové vlastnosti modelu. Případné nutné korekce si vyznačte na trupu. Spoj křídla s trupem bude překryt přechodem, proto se při této práci nemusíte obávat použití špendlíků. Doporučujeme vyzkoušet si celý pracovní postup nasucho - bez lepidel.
  • Nejprve na styčné plochy obou polovin křídla a trupu naneste tenkou vrstvu lepidla UHU Por a nechejte ji zaschnout podle návodu k použití lepidla.
  • Spojku křídla 7 vložte do otvorů v trupu. Do otvoru pro vlepení spojky křídla v pravé nebo levé polovině křídla a na příslušný konec spojky křídla naneste Epoxy s dostatečně dlouhou dobou vytvrzování - musíte stihnout přilepit i druhou polovinu křídla.
  • Polovinu křídla nasuňte na spojku křídla. Bowden ovládání křidélka protáhněte zadním otvorem do trupu.
  • Křídlo přilepte k trupu. Pracujte co nejpřesněji! Doporučujeme přichytit polovinu křídla k trupu nejdříve na náběžné hraně a potom ji jakoby přiklopit k boku trupu. Křídlo přiložte k trupu jen lehce a zkontrolujte jeho polohu. Po přitlačení křídla k trupu už totiž spoj okamžitě drží a jakákoliv oprava polohy je velmi nesnadná. Pokud se Vám křídlo nepodaří přilepit přesně, raději ho od trupu odlepte - spoj slepený lepidlem UHU Por lze uvolnit pomocí technického benzinu (pozor, zkontrolujte, zda Váš benzín neleptá polystyrén) - a lepení opakujte.
  • Stejným způsobem přilepte i druhou polovinu křídla - musíte to stihnout před vytvrzením lepidla v uložení spojky první poloviny křídla.
  • Pohledem zepředu zkontrolujte, zda mají obě poloviny křídla stejný úhel nastavení a negativního vzepětí vůči trupu (obr.D).
  • Při použití PU nebo Epoxy je možné polohu křídla snadno korigovat, na druhou stranu je nutné zajistit správnou polohu ustaveného křídla až do úplného vytvrzení lepidla.
  • Přechody křídlo - trup 8, 9 přilepte (Epoxy, CA, UHU Por) po nasunutí na křídlo jak ke křídlu, tak i k trupu - lepený spoj by měl končit asi 40 mm před zadní hranou trupu 1. Pružné volné konce přechodů umožňují montáž i demontáž zadní části trupu.
  • V místech jazýčků aerodynamických plůtků 10, 11 opatrně prořízněte povrchovou vrstvu křídla, v případě potřeby dobruste vnitřní hrany plůtků do správného tvaru podle obrysu křídla, a plůtky 10, 11 po celé délce vlepte do vylisovaných drážek (CA, Epoxy).
  • Výřez prostoru kabiny vyztužte nalepením nosníků 12 (UHU Por, CA, Epoxy).


E) Ovládání křidélek
Ovládání křidélek je řešeno jedním servem, umístěným v trupu. Pokud je instalace udělána pečlivě, vyhovuje tento způsob řízení plně požadavkům vyplývajícím z běžného používání modelu. Servo křidélek by mělo být s ohledem na tření táhel řízení dostatečně silné - doporučujeme použít servo s krouticím momentem asi 15 Ncm. Tření táhel řízení je možné snížit namazáním vyjmutých táhel řízení řídkým olejem - např. WD-40.

  • Spojku 13 nasuňte do otvoru jednostrané páky serva, jehož vzdálenost od osy otáčení je asi 10 mm (obr.E2). Je-li otvor v páce u Vašeho serva příliš velký, je lépe vyvrtat otvor nový (průměr otvoru 1 mm), než stávající vyvložkovávat. Konec páky přečnívající přes spojku odřízněte.
  • Do otvoru ve spojce vsuňte kousek trubičky 14, dlouhé asi 10 mm.
  • Spojku i s pákou nasuňte na táhla řízení a následně nasaďte na servo tak, aby páka byla kolmo na osu trupu.
  • Servo přidržte vodorovně uvnitř trupu tak, aby trubky táhel řízení byly přibližně uprostřed drážek v trupu a mezi pákou a vzduchovým kanálem byla minimální vůle. Tímto způsobem lze určit pro konkrétní velikost serva polohu příčky 15, na kterou bude servo přilepeno. Příčku 15 sbruste na potřebnou délku a přilepte k trupu i vzduchovému kanálu (PU, Epoxy).
  • Servo k příčce 15 přilepte (nejlépe CA) tak, aby páka řízení byla uprostřed příčky.
  • Podélným posouváním trubiček táhel řízení v průchozích otvorech v trupu najděte polohu, v níž se táhla pohybují s minimálním třením. V této poloze trubičky v drážkách trupu zalepte (Epoxy, PU).
  • Šroub 16 lehce dotáhněte tak, aby odtokové hrany křidélek byly v přímce odtokové hrany křídla nebo mírně zvednuty nahoru.
  • Vyzkoušejte, zda při plných výchylkách serva jsou maximální výchylky křidélek asi 15 mm (obr.E3) - pozor na správný smysl výchylek křidélek vůči výchylkám řídicí páky! Pokud tomu tak není a nemáte možnost nastavit výchylky serv programově, změňte podle potřeby buď polohu táhel řízení v pákách řízení nebo spojky na páce serva. Teprve potom pojistěte spojku 13 proti vypadnutí pružnou podložkou 17 nasunutou zespodu (páka serva je mimo model, optimálním nástrojem je trubička - např. náplň do propisovací tužky ) a páku serva našroubováním šroubu 18. Znovu nastavte křidélka do správné polohy a dotáhněte šroub 16. Táhla řízení pojistěte proti vypadnutí z pák řízení v křidélkách nalepením kousku trubičky (CA) (obr.E4).
  • Namísto pružné podložky 17 lze spojku pojistit proti vypadnutí nalepením kousku trubičky. Pokud je trubička nalepena dobře, tento způsob pojištění plně vyhoví a v případě potřeby je jeho demontáž podstatně jednodušší - trubička se odřízne.



F) Přilepení vodorovné ocasní plochy, ovládání výškovk
  • Do otvoru v kýlu vlepte (CA, Epoxy) spojku vodorovné ocasní plochy 19. Spojka musí být kolmá na podélnou i svislou osu trupu.
  • Poloha obou polovin vodorovné ocasní plochy 20, 21 na kýlu je naznačena vylisovaným obrysem profilu. Obě poloviny lepíme postupně - při lepení druhé věnujeme maximální pozornost tomu, aby měla stejný úhel nastavení jako první. Páky řízení musí být na spodních stranách.
  • Pro přilepení vodorovných ploch ke kýlu je nejvhodnější UHU Por, popř. Epoxy, pro přilepení spojky dovnitř plochy PU (vyplní mezery) nebo Epoxy. Lepidlo naneste na vršek i spodek spojky 19. Vodorovnou ocasní plochu opatrně nasuňte na spojku ve správném směru, ale pootočenou o 90°. Do správné polohy ji otočte až těsně před dosednutím na kýl. Tímto způsobem lze zajistit, že spojka 19 je k ploše přilepena po celé délce.
Pro ovládání výškovky je vhodné servo s krouticím momentem od 7 Ncm. Vzhledem k omezenému prostoru pro instalaci je nutné použít co nejužší servo - s šířkou max.11 mm (obr.F1).
  • Táhla řízení vsuňte do pák řízení výškovky - použijte otvory na větším rameni.
  • Do otvoru jednostranné páky serva vzdáleného asi 8 mm od osy otáčení vsuňte spojku 13 (obr.F2). V případě potřeby vyvrtejte otvor nový. Konec páky přečnívající přes spojku odřízněte. Spojku zajistěte proti vypadnutí pružnou podložkou 17 nebo nalepením kousku trubičky.
  • Do otvoru spojky vsuňte kousek trubičky 22 dlouhý asi 10 mm. Páku nasuňte na servo tak, aby páka byla kolmá na podélnou osu serva - servo je v neutrálu (pozor na správnou orientaci páky) - a pojistěte šroubem 23. Sestavu nasuňte na táhla řízení.
  • Úložnou desku serva 24 nalepte (PU, Epoxy) na vnitřní stranu trupu zdrsněnou brusným papírem. Přední hrana serva je asi 10 mm od přepážky (obr.F1) a otvor spojky leží ve svislé rovině souměrnosti trupu (obr.F2). K nalezení správné polohy úložné desky použijte sestaveného serva.
  • Protože k servu přilepenému k úložné desce není prakticky žádný přístup, je vhodné udělat funkční zkoušku se servem přichyceným k úložné desce pouze kousky oboustrané samolepicí pásky. Trubičky táhel řízení přilepte k trupu v místě náběžné hrany kýlu (Epoxy/PU) (obr.F1). Pro přístup k šroubu spojky 16 je nutné propíchnout v trupu otvor pro nasunutí křížového šroubováku (obr.F2). Správnou polohu otvoru zjistěte nejdříve pomocí špendlíku. Je rovněž možné dotahovat šroub pomocí kleští nebo původní šroub nahradit šroubem se šestihranou hlavou nebo závrtným šroubem a používat příslušný klíč. Šroub spojky 16 lehce dotáhněte - výškovky jsou v neutrálu. Zkontrolujte, zda maximálním výchylkám serva odpovídají výchylky výškovky asi 10 mm (obr.F3) - pozor na správnou orientaci výchylek výškovky vůči výchylkám řídicí páky! Pokud je vše v pořádku, můžete servo přilepit k úložné desce natrvalo (CA). Pokud tomu tak není a nemáte možnost nastavit výchylku serva programově, sestavu rozeberte a změňte podle potřeby buď polohu táhla řízení v páce řízení nebo spojky na páce serva.
  • Táhla řízení pojistěte proti vypadnutí z pák řízení nalepením kousku trubičky (CA) (obr.F4).



G) Instalace pohonné jednotky, sestavení modelu
Regulátor protáhněte levým (širším) otvorem přepážky dovnitř přední části trupu. Pohonnou jednotku vsuňte do vzduchového kanálu a přišroubujte k přepážce přední části trupu 1 třemi vruty 25 . Přívodní kabely jsou vyvedeny šikmo doleva/nahoru. Po dotažení vrutů zkontrolujte, zda nedošlo k deformaci pláště dmychadla a lopatky rotoru o plášť nezachytávají. Na plášť dmychadla nasuňte trysku 26 a proti pohybu ji zajistěte kousky samolepicí pásky. Opatrně nasuňte zadní část trupu 2 - přechody 8,9 je nutné mírně odklopit. Kabel serva výškovky - v případě potřeby i s prodlužovacím kablíkem - protáhněte pravým (menším) otvorem přepážky. Obě části trupu spojte, ustavte do správné polohy a dotáhněte horní spojovací šrouby.
Do trupu vložte akumulátory a zkontrolujte polohu těžiště. Předepsaná poloha těžiště je vyznačena ryskami vylisovanými na spodní straně křídla (obr.G). Model, podepřený v tomto místě prsty (ostré předměty mohou poškodit povrch křídla) by měl zůstat ve vodorovné poloze nebo se mírně naklánět dopředu. V případě potřeby upravte úložnou desku akumulátorů 27 a přilepte ji k příčkám 3, 4 (Epoxy). Současně přilepte spojku křídla 7 ke vzduchovému kanálu i desce 27 (obr.E1). V případě, že model vychází lehký na příď (při použití LiPol akumulátorů) a posunu desky vpřed brání sací část vzduchového kanálu, je možné podložit desku vlepením nosníků vhodné tloušťky. To umožní posunout desku více dopředu - je však nutné kontrolovat, zda jde zavřít překryt trupu. Desku je nutné podložit i v místě spojky křídla 7 tak, aby došlo ke slepení uzlu vzduchový kanál/ spojka křídla/ úložná deska.

Akumulátory jsou k úložné desce přichyceny pomocí samolepicí pásky velcro ("suchého zipu"). Tou je v zadní části úložné desky připevněn i přijímač. Anténa přijímače je vyvedena spodkem trupu na hraně spodního zesílení trupu a kousky samolepicí pásky připevněna do drážky na hraně zesílení. Vedení antény vnitřkem trupu vzhledem k typu nátěru s kovovým pigmentem nedoporučujeme. Regulátor lze připevnit oboustranou lepicí páskou na stěnu trupu. Před zalétáváním doporučujeme vyzkoušet, zda při chodu motoru (obzvláště na plný výkon) nedochází k rušení vašeho přijímače - projevuje se kmitáním serv. V tom případě přemístěte přijímač dále od elektromotoru, akumulátorů, silových kablíků a regulátoru - např. do prostoru mezi vzduchovým kanálem a trupem.

Motor není v dmychadle prakticky chlazen, což nečiní problémy při běžném létání do 10 min. letu. Mezi lety je však potřeba nechat motor vychladnout - platí především pro Speed 300/6V. Model i pohonnou jednotku nevystavujte dlouhodobému slunečnímu záření, např. za sklem auta.


H) Zalétání modelu
Kompletně sestavený model vyvažte posouváním akumulátorů po desce. Pro první lety je možné posunout těžiště až o 5 mm dopředu, v žádném případě však ne dozadu! Správnou polohu akumulátorů si na desce vyznačte - lépe udělat v klidu doma, stejně jako kontrolu RC vybavení - tj. správnosti orientace a velikosti výchylek křidélek i výškovky a funkce regulátoru.
Při startu držte model pod křídlem v místě přepážek. Důležité je, aby model po vypuštění letěl rovně bez přídavného klopení nebo bočení (svislé nebo vodorovné rotace). Pokud máte možnost alespoň pro první starty využít pomoci zkušenějšího modeláře - neváhejte!
Model zaklouzejte do vyšší trávy. Zaklouzání je velmi důležité - jednak máte možnost seznámit se s chováním modelu bez hrozby fatálních následků a jednak - což je ještě důležitější - zbavíte se případných psychických zábran. Je vhodné, pokud vám model může alespoň při prvních letech někdo zkušenější hodit, ale dá se to zvládnout i v jedné osobě. Předpokladem je v tomto případě určitá praxe při zalétávání modelů. Model házejte vodorovně, bez náklonu, rychlostí alespoň 5 m/s. Důležité je vyzkoušet si reakce modelu na řízení výškovkou - úhel seřízení je dán přesností sestavování a u každého modelu může být mírně odlišný. Reakce modelu se Vám asi budou zdát tupější než u jiných modelů. Nezapomeňte však, že při vyšších rychlostech, kterých model dosahuje při motorovém letu, budou reakce podstatně živější. Asi Vás překvapí, jak daleko model doletí - zvláště poté, co si osvojíte klouzání s vytrácením rychlosti. Tato zkušenost se Vám bude hodit při pozdějším rozpočtu na přistání.
Při prvním motorovém letu dejte plný plyn a model hoďte naprosto stejně jako při zaklouzávání. Model vytrimovaný na kluz se bude s největší pravděpodobností chovat jako lehký na hlavu. Buďte připraveni okamžitě potlačit. Je potřeba si uvědomit, že tahové charakteristiky dmychadla jsou naprosto odlišné od vrtulového pohonu. Obzvláště při malých rychlostech mají modely s vrtulí podstatně vyšší schopnost zrychlit, než modely poháněné dmychadly. Než se blíže seznámíte s chováním modelu nabírejte výšku zvolna, snaha o strmější stoupání při malé rychlosti může vést ke ztrátě rychlosti.
Při dodržení předepsaného seřízení a hmotnosti jsou letové vlastnosti modelu MiG-15 velmi dobré - a to i ve srovnání s modely klasické koncepce. MiG-15 zvládá bez problému všechny akrobatické obraty s výjimkou těch, při kterých je potřeba řízení směrovkou. Není potřeba bát se ani letu na zádech, pádů a vývrtek - pro jejich vybrání postačuje potlačení výškovky. Model má překvapivě velký rozsah rychlostí. Létání je bezproblémové do rychlosti větru 5 m/s. Pokud máte k dispozici rovný, krátce střižený trávník, můžete s modelem osazeným AC motorem startovat se země. Důležité je nechat model rozběhnout - měl by prakticky odstartovat sám, bez zásahu do výškovky. Směrové řízení na zemi není s křidélky problém - křidélka buď konec křídla přitlačují k zemi nebo naopak odlehčují a díky tření model zatáčí. Při přistání mějte na paměti, že minimální rychlost je podstatně nižší než maximální. Rychlost je potřeba začít vytrácet včas, jinak vám bude přistávací dráha krátká…

Přejeme Vám hodně šťastných přistání.

ALFA MODEL s.r.o.


Seznam součástí a nářadí potřebných pro dokončení modelu, které nejsou součástí stavebnice:
  • UHU Por, Polyuretanové (PU) lepidlo, Epoxy (5 + 30 min), vteřinové lepidlo (CA) – normální i na polystyrén.
  • Modelářský nůž, šroubováky, (vrták 1 mm).
  • Elektromotor, regulátor, akumulátory – některé vyzkoušené doporučené kombinace jsou níže.
  • Nejméně třípovelová RC souprava s dvěma mikroservy (do 10 g) a miniaturní přijímač (do 10 g).
  • Prodlužovací kablík (150 mm) pro připojení serva výškovky k přijímači.
  • Nabíječka akumulátorů .



  zpět